DentalCare monthly updates

NEWS AND ANNOUNCEMENTS

Quisque eget sem urna. Donec at vestibulum nibh, non bibendum est. Curabitur eget tincidunt eros.

i.webp
16/Jan/2023

Coxartroza

Coxartroza este boala ce afecteaza articulatia soldului, aceasta se degradeaza progresiv iar cartilajul articular se distruge. Drept urmare, apar dureri local iar activitatile obisnuite devin chinuitoare.

Coxartroza poate fi primara sau secundara. Diferenta dintre cele doua este cauza determinanta. Coxartroza primara are cauze mai putin clare si se declanseaza de regula dupa varsta de 60 de ani. Factori indirecti ai acesteia includ predispozitia genetica, impactul mediului inconjurator sau un stil de viata nesanatos. Coxartroza secundara este declansata de factori de risc, de alte probleme de sanatate, defecte congenitale sau dobandite si poate surveni la orice varsta.

Cauze si factori de risc

Coxartroza

– defecte din nastere;

– traumatisme la nivelul soldului (fractura de col femural, luxatie de sold);

– obezitatea – greutatea excesiva pune presiune pe articulatii;

– varsta si uzura crescuta maresc incidenta coxartrozei;

– sexul (femeile sunt mai afectate decat barbatii);

• unele boli (diabet, ocronoza, hemocromatoza) sau lipsa unor hormoni (estrogenul la femeile aflate la menopauza) pot duce la afectarea calitatii cartilajului.

Pentru a pune diagnosticul de coxartroza este nevoie de examinare clinica si o radiografie de bazin care arata modificarile specifice acestei afectiuni. De asemenea, in unele cazuri se recomanda si investigatii mai amanuntite, cum ar fi RMN sau CT. Medicul ortoped este cel care va poate indruma in functie de situatie.

CoxartrozaSimptome Coxartroza:

– dureri la nivelul soldului care pot iradia pana la nivelul genunchiului si a feselor;

– durere accentuata de conditii meteo;

– tensiune constanta in muschii pelvieni sau muschii soldului;

– rigiditate si limitare in miscare;

– trepidatii la nivelul soldului in timpul miscarii, trosnituri;

• blocarea articulatiei.

Depinzand de stadiul in care se afla afectiunea, se poate face fie tratament conservator, fie tratament chirurgical.

Tratamentul conservator se recomanda in situatii incipiente ale bolii. In functie de caz, se folosesc medicamente (antiinflamatoare, relaxante musculare, infiltratii intraarticulare), terapie cu laser sau fizio-kinetoterapie (masaj, exercitii de kinetoterapie, acupunctura).

De cele mai multe ori pacientul ajunge la medic atunci cand coxartroza ii afecteaza activitatile uzuale, ceea ce inseamna ca a ajuns intr-un stadiu avansat si s-a cronicizat deja.

In situatii mai avansate ale bolii, cand simptomele nu mai pot fi controlate, iar tratamentul conservator nu mai da rezultate, este nevoie de tratament chirurgical. In functie de caz, se pot efectua interventiile: artroplastie, endoprotezare, osteotomie sau artrodeza.

Desi coxartroza nu poate fi vindecata fara interventie chirurgicala, se recomanda a se consulta medicul ortoped la aparitia oricaruia dintre simptomele de mai sus, in speranta ca inca se poate face tratament conservator pentru a ameliora situatia.

Hernia sportivului

Hernia sportivului apare adesea in timpul sportului care necesita schimbari bruste de directie sau miscari intense de rasucire. Desi o hernie de sport poate duce la o hernie traditionala, abdominala, este un prejudiciu diferit. Hernia sportului este o tulpina sau lacrima de orice tesut moale in partea de jos a abdomenului sau zona inghinala. Deoarece diferite tesuturi pot fi afectate si o hernie traditionala nu poate exista, comunitatea medicala prefera termenul “bigie atletica”.

Publicul larg si mass-media sunt mai familiarizati cu “hernia sportiva”, cu toate acestea, iar acest termen va fi utilizat pentru restul acestui articol.

Hernia sportivului este diagnosticată mai ales pe baza examenului fizic și a discuției cu pacientul (pentru a afla cum a apărut accidentarea, în urma cărei tip de mișcare, etc). Doctorul va examina zona afectată și va sesiza o sensibilitate în zona inghinală sau deasupra osului pubis. Examenul fizic va consta în realizarea unor exerciții, de exemplu, abdomene sau flexarea trunchiului. Dacă este vorba de hernia sportivului, vei resimți o durere în cazul acestor exerciții. În fine, este posibil să fie nevoie și de un RMN sau teste ale oaselor pentru a exclude alte afecțiuni.

Activitatile sportive care implica plantarea picioarelor si rasucirea cu efort maxim pot provoca o ruptura in tesutul moale al abdomenului inferior sau inghinala. Herniile sportive apar in principal in sporturi viguroase, cum ar fi hochei pe gheata, fotbal, lupte, si fotbal.

Tratarea herniei sportivului depinde mult de gravitatea accidentării. Dacă este vorba despre o întindere ușoară, hernia poate fi tratată non-chirurgical. Mai jos sunt câteva forme de tratament a herniei sportivului:

• odihnă – pentru refacerea organismului este nevoie de cel puțin 7-10 zile de odihnă, timp în care aplici gheață sau comprese (în funcție de spune doctorul)
  • terapie fizică – după circa două săptămâni de la accidentare poți începe ședințele de terapie fizică. Exercițiile recomandate de fizioterapeut sunt făcute pentru a crește gradul de flexibilitate și rezistența mușchilor abdominali și ai coapsei
  • medicație anti-inflamatoare – în hernia sportivului, sunt recomandate mai ales ibuprofenul sau naproxenul pentru a reduce umflarea musculară (dacă există) și durerea resimțită. Dacă simptomele persistă, s-ar putea să fie nevoie de injecții cu cortizon

36a7e00b625945cabdd544e0596436b5-1200x471.jpg

Fractura de bazin

Fractura bazinului reprezinta fractura oaselor pelvisului. Pelvisul este inelul robust al oaselor situat la baza coloanei vertebrale. Fracturile pelvisului sunt mai putin frecvente – reprezentand doar aproximativ 3% din toate fracturile adulte.

Fractura Pelviana

Cele mai multe fracturi pelvine sunt cauzate de un eveniment traumatic, de mare energie (accidente auto). Deoarece pelvisul este in apropierea vaselor de sange si a organelor majore, fracturile pot provoca sangerari masinve si alte leziuni . In unele cazuri, un eveniment cu impact mai mic – cum ar fi o cadere minora – poate fi suficient pentru a provoca o fractura pelviana. Tratamentul pentru o fractura pelviana variaza in functie de severitatea prejudiciului. In timp ce fracturile de energie inferioara pot fi adesea gestionate conservator, tratamentul pentru fracturile pelvine implica operatii. Interventii chirurgicala pentru a reconstrui pelvisul si pentru a restabili stabilitatea.

O fractura pelviana poate rezulta dintr-o forta de energie ridicata, cum ar fi cea generata in timpul unui:

• Coliziune masina sau motocicleta.
  • Accident de strivire.
  • Caderea de la o inaltime semnificativa (cum ar fi o scara).

In functie de directia si amploarea fortei, aceste leziuni pot pune viata in pericol si necesita tratament chirurgical. O fractura pelviana poate aparea, de asemenea in osteoporoza. Acest lucru este cel mai frecvent la persoanele in varsta ale caror oase au devenit slabite in osteoporoza. La acesti pacienti, o fractura poate aparea chiar si in timpul unei caderi sau o activitate de rutina.  Aceste leziuni sunt de obicei fracturi stabile care nu afecteaza integritatea structurala a inelului pelvian, dar pot fractura si un os individual.

Fractura de acetabular

Fractura de acetabular este o pauza in portiunea de soclu a articulatiei soldului “minge-si-soclu”. Aceste fracturi ale soclului soldului nu sunt comune . Apar mult mai putin frecvent decat fracturile femurului superior sau ale capului femural . Majoritatea fracturilor acetabulare sunt cauzate de un anumit tip de eveniment de inalta energie. De multe ori pacientii vor avea leziuni suplimentare care necesita tratament imediat. Intr-un numar mai mic de cazuri, un incident cu energie scazuta, poate provoca o fractura acetabulara. Tratamentul pentru fracturile acetabulare implica adesea o interventie chirurgicala.

Fractura de acetabular

Soldul este unul dintre cele mai mari articulatii ale corpului. Este vorba despre o articulatie cu “cap sferic”. Soclul este format din acetabul, care face parte din pelvis. Mingea este capul femural, care este capatul superior al femurului (osul lighunos).Suprafetele osoase ale bilei si soclului sunt acoperite cu cartilaj articular – o substanta neteda, alunecoasa. Ea protejeaza si amortizeaza oasele si le permite sa se miste cu usurinta. Benzile de tesut numite ligamente conecteaza un os la altul. Aceste ligamente ajuta la asigurarea atat a functiei, cat si a stabilitatii articulatiei soldului. Nervii principali, vasele de sange si portiunile intestinului,  si organelor de reproducere trec in interiorul sau aproape de pelvis. Aceste structuri pot fi uneori deteriorate ca urmare a unui prejudiciu la acetabulum.

Fractura de acetabular

Suprafetele osoase ale bilei si soclului sunt acoperite cu cartilaj articular – o substanta neteda, alunecoasa, care protejeaza si amortizeaza oasele si le permite sa se miste cu usurinta. Benzile de tesut numite ligamente conecteaza un os la altul. Aceste ligamente ajuta la asigurarea atat a functiei, cat si a stabilitatii articulatiei soldului, permitandu-i sa se miste fara a cadea din soclu. Nervii principali, vasele de sange si portiunile intestinului, vezicii urinare si organelor de reproducere trec toate in interiorul sau aproape de pelvis. Aceste structuri pot fi uneori deteriorate ca urmare a unui prejudiciu la acetabulum.Fractura de acetabul Fractura de acetabul

Fractura de acetabul

Fractura de acetabula rezulta atunci cand o forta conduce capul femurului impotriva acetabulului. Aceasta forta poate fi transmisa de la genunchi (cum ar fi lovirea genunchiului de plansa de bord intr-o coliziune frontala a masinii) sau din lateral (cum ar fi caderea de pe o scara direct pe sold). In functie de directia fortei, capul femurului este uneori impins afara din soclul soldului, o leziune numita luxatie a soldului. Atunci cand fractura este cauzata de un impact energetic ridicat, pacientii sufera adesea sangerari extensive si au alte leziuni grave care necesita o atentie urgenta. Fracturile acetabulare sunt uneori cauzate de os slab sau insuficient. Acest lucru este cel mai frecvent la pacientii mai in varsta ale caror oase au devenit slabite de osteoporoza. Desi acesti pacienti nu au adesea alte leziuni, pot avea probleme medicale complicate, cum ar fi bolile de inima sau diabetul.