Artroza genunchiului sau Gonartroza

January 11, 2022 by Birisiu Carol0
Modificari-gonartroza.jpg

Ce este gonartroza?

Termenul de gonartroza este format din două cuvinte. Gony, cuvantul grecesc ce inseamna genunchi și artroza, o boala in care cartilajului din articulatii se deteriorează din cauza uzurii. In consecinta, gonartroza (atroza genunchiului) este o boală a articulatiei genunchiului, cauzată de uzura cartilajului dintre femur si tibie. Cartilajul stabilizeaza genunchiul si îl protejează impotriva daunelor cauzate de frecarea cu osul. Scaderea cantitatii si calitatii de cartilaj poate restrictiona miscarea si poate cauza durere severa.

Gonartroza este una dintre cele mai frecvente zece boli din lume (Kiselev 2008). Potrivit unor studii recente, 15-16% dintre persoanele cu vârsta cuprinsă între 50 și 54 de ani prezintă semne de gonartroză. Pentru persoanele cu vârste între 70 și 74 de ani, această proporție crește la 36-40% (Stöve 2018).

In general, se face o distinctie între două tipuri de artroză. Artroza primara este cauzata de predispozitii genetice. Cu toate acestea, nu toti cei care au această predispozitie genetică vor dezvolta boala. Artroza secundara este cauzata de un impact extern, cum ar fi ranile cauzate de accidente, picioarele strambe (picioare in x/ picioare in paranteza ) sau stres articular constant la locul de munca.

Artroza este adesea confundată cu artrita in limbajul de cotidian. Artrita este un termen generic pentru bolile articulare legate de inflamatie. Acestea includ, de exemplu, artrita infectioasa si artrita reumatoidă. Gonartroza poate provoca uneori si inflamatie. În acest caz, s-ar numi și artrită.

Cauzele gonartrozei

In cele mai multe cazuri, gonartroza este uzura cartilajului din articulația genunchiului. Motivul principal pentru această uzura este că capacitatea corpului de a repara daune minore aparute in timp.

Artroza poate aparea si la o vârstă mai fragedă din cauza predispozitiilor genetice sau a supraincarcarii genunchiului. Cauzele gonartrozei legate de stres includ:

• obezitatea
  • picioare nealiniate (de exemplu, genunchi, picioare arcuite)
  • leziuni la genunchi (de exemplu, o ruptură de menisc/ ruptura de ligamente incrusisate sau colaterale)
  • stres permanent in rutina zilnica asupra articulatiei
  • sporturi de mare impact (de exemplu fotbal)

Persoanele cu predispozitie genetică pentru gonartroză ar putea sa nu sufere neaparat. Predispozitia poate exista o viată intreagă fara a provoca simptome. Cauzele gonartrozei sunt extrem de diverse. Uneori, nu exista un motiv anume. in acest caz, boala se numeste gonartroză idiopatica.

Simptome de gonartroză

Gonartroza se manifestă de obicei prin durere si restrictioneaza miscarea normala a articulatiei genunchiului, dar simptomele nu trebuie neaparat să fie vizibile. in stadiile incipiente ale bolii, cei afectati simt de obicei doar o usoara durere la miacarea genunchiului. Durerea dispare adesea după cativa pasi.

Dacă gonartroza persistă, tot materialul cartilajului va fi degradat la un moment dat. Capetele osoase neprotejate se vor freca unele de altele. In unele cazuri, acest lucru va duce la restrictii severe de miscare si durere. Această durere poate persista mult timp si poate să nu fie direct legată de miscare.

Datorită faptului că simptomele pot varia foarte mult, este foarte dificil sa se determine progresia. Unii pacienti nu simt niciodata durere si sufera doar re restrictia minara a miscarii, pe cand altii pot suferi de dureri si restrictii severe. Altii vor experimenta simptome care dispar de la sine după un timp. Gonartroza nu trebuie neaparat sa cauzeze probleme, chiar si pentru o persoana care este predispusa genetic.

O scadere a cartilajului din articulatia genunchiului din cauza artrozei nu poate fi inversata, dar persoana afectată poate influenta foarte eficient rata de progresie a bolii si manifestarea simptomelor. Reducerea greutatii si mentinerea activitatii fizice pot intari muschii genunchiului si pot intârzia foarte mult progresul bolii, reducând astfel restrictiile de miscare si durerea.

Gonartroza se poate manifesta în moduri foarte diferite. Simptomele sunt initial indicate ca durere usoara si tranzitorie in timpul efortului. Se pot dezvolta pana la durere persistenta si severa, restrictii de mișcare si pierderea stabilitatii.

Diagnostic: gonartroza

Artroza genunchi durere genunchi gonartroza

Evaluarea initială se face pe baza istoricului medical al pacientului. Scopul este de a determina dacă exista antecedente de boala sau traumatisme la acest nivel. Acest pas ar trebui sa ajute si la excluderea altor boli care ar putea fi cauza durerilor. Pacientul este apoi supus unui examen clinic. Testele de mobilitate si stabilitate ar trebui sa ofere mai multe informatii despre defectiunile picioarelor. Testele funcționale sunt utilizate pentru a testa mobilitatea si reactiile dureroase prin manevre manuale directionate ale medicului.

Tehnicile de imagistică pot fi, de asemenea, utilizate pentru a examina starea articulatiei genunchiului și, in special, a cartilajului. Razele X pot arata în mod clar daune majore cauzate de uzura. O atentie deosebita este acordata dimensiunii spatiului articular. Cu cat este mai mica, cu atat gonartroza este mai avansata. Razele X pot detecta, de asemenea, o deformare (osteofite) la nivelul suprafetelor articulare (Theiler 2002).

Artroza este in general clasificata in 5 grade diferite de severitate conform scorului Kellgren-Lawrence (Lützner et al. 2006):

• Gradul 0: fara semne de artroza
  • Gradul 1: ingustare minora a spațiului articular
  • Gradul 2: ingustarea minora a spatiului articular și uaoare neregularitati la nivelul suprafeței articulare
  • Gradul 3: ingustarea pronuntata a spatiului articular și nereguli substantiale în suprafata articulara
  • Gradul 4: ingustarea pronuntata a spatiului articular si deformare/necroza (moartea celulelor osoase) in partile articulare

Tratamentul gonartrozei

Sunt disponibile diferite optiuni de tratament pentru tratarea gonartrozei. Indepartarea cartilajului din articulatia genunchiului poate fi prevenită in mod conservator prin exerciții fizice și fizioterapie. Aceasta include în principal exercitii pentru intărirea muschilor protectori si stabilizatori ai genunchiului. Ortezele și insertiile de incaltaminte pot fi, de asemenea, folosite pentru sprijin. De asemenea, medicamentele pot fi utilizate pentru a atenua durerea si pentru a preveni inflamatia.

Tratamentele injectabile ( Infiltratiile ) pentru restabilirea miscarii de la nivel articular pot fi de mai multe feluri:

Infiltratii cu solutii antiinflamatorii (corticosteroizi)

Sunt solutii similare cu cortizolul, hormonul natural produs de organism. Scopul corticosteroizilor este de a reduce inflamația. Injecția cu corticosteroizi are intre 2 si 24 de saptamani.

Injectia cu corticosteroizi amelioreaza durerea si inflamatia aparuta la nivelul genunchiului. Actiunea injectiei este una prelungita, datorita unor mici cristale regasite in medicamentul injectat, care se vor dizolva treptat, in saptamanii de dupa injectare.

Este foarte important ca injecția să fie efectuată corect. Cristale pot fi o sursă de durere timp de una sau două zile. În cazul acesta, se vor administra medicamente antiinflamatoare până când infiltrația își face efectul.

Acid hialuronic

Acidul hialuronic este o substanta ce se gaseste natural in organism si inlichidul articular. Aceasta actioneaza ca un lubrifiant si o perna de protectie la nivelul genunchiului. Se folosește la pacienții cu gonartroză incipientă si la pacientii cu leziuni mici de cartilaj sau la pacientii operati pentru leziuni de cartilaj (condropatie).

Infiltrații cu PRP (platelet rich plasma)

Sunt infiltratii obtinute din sangele pacientului. Pentru efectuare se recolteaza o cantitate de sange ce se centrifugheaza, obtinandu-se plasma imbogatita cu trombocite cu concentrat crescut de factori de creștere care se injectează în genunchi si ajuta la vindecare.

Infiltrații cu celule stem

Celulele stem pot fi recoltate de la nivelul crestei iliace, de la nivelul grăsimii abdominale sau de la nivelul cartilajului auricular. Atât PRP-ul, cat si celulele stem stimulează organismul sa formeze noi țesuturi si incetinesc fenomenele de avansare a artrozei.

Artroplastia

Dacă cantitatea de cartilaj din articulatia genunchiului a scazut deja intr-o masura semnificativă, intervenția chirurgicala este o alta modalitate de a incetini progresia gonartrozei si de a contracara simptomele acesteia. Tratamentele chirurgicale, cum ar fi implantarea unei articulații artificiale a genunchiului (Artroplastia) sau corectarea oaselor (osteotomia) in picioarele deformate, trebuie luate in considerare numai daca terapia conservatoare nu a avut succes si durerea este persistentă si foarte severa.

Reabilitare pentru pacienții cu gonartroză

Reabilitarea pentru gonartroză este o fază cheie a tratamentului. Este crucial pentru restabilirea functiei genunchiului și ameliorarea simptomelor. Kinetoterapie extensivă este nu numai esentiala in tratamentul conservator al gonartrozei, ci si dupa intervenția chirurgicala. Genunchiul slabit trebuie reintarit incet prin exercitii adaptate. Electroterapia suplimentara poate accelera semnificativ procesul de vindecare.

Pentru Programari in Clinica de Recuperare Medicala SportCare

Strada: Glodeni Nr. 12